top of page

טוקופוביה פחד מלידה - 5 טיפים איך להפוך את מסע הלידה שלך לקצת פחות מפחיד?

"אני לא אעמוד בכאב", "אני לא אצליח ללדת", "יקרה לי משהו בלידה", "יקרה משהו לתינוק" "אני אקרע" "לא ראו אותי" "הרגשתי מרוסקת וקרועה" "הרגשתי שזו לא אני", "לא הקשיבו לי", "הרגשתי חשופה".


אלה הם רק חלק מהמשפטים שאני שומעת מנשים עם פחד מלידה (טוקופוביה). זה יכול להיות בשלבים שונים של ההריון, זה יכול להיות לפני לידה ראשונה וזה יכול להיות פחד שהתפתח אחרי לידה קשה או טראומטית.

אז נכון,

לרוב הנשים יש דאגות ושאלות שמעסיקות ומטרידות לפני הלידה, וזה לגמרי נורמלי. כי הלידה מתאפיינת בכאב, באי-וודאות ובחוסר שליטה ולכן זה טבעי, שיחד עם ההתרגשות והציפיה יהיו גם דאגות וחששות.

מתי הפחד מהלידה הופך להיות בעיה?

כשהפחד מהלידה הוא לא סתם פחד, אלא ממש חרדה שמשבשת את שגרת החיים. חרדה שמלווה במחשבות על כל מה שרק יכול להסתבך ובעצם, הפחד והמחשבות על הלידה מתחילות לנהל אותך.

במצבים כאלה, יתכן ומדובר על פחד חמור מלידה שנקרא גם טוקופוביה.

טוקופוביה, חרדה מהלידה - מה זה אומר?

כשאשה חווה פחד חמור מהלידה כל פעם שעולה מחשבה על הלידה ומתעורר פחד. התגובה האוטומטית היא להדחיק את הרגש הלא נעים כדי לא להרגיש אותו.

זה יכול להיות על ידי איסוף מידע אינטנסיבי - את מצואת את עצמך קוראת כל פיסת מידע כדי להרגיע את הפחד. יכול להיות שזה עוזר, אבל רק לזמן קצר ובסופו של דבר הפחד רק גובר.

תגובה אוטומטית אחרת היא הימנעות - את נמנעת מלקבל מידע כי זה רק מלחיץ אותך. את לא הולכת לקורס הכנה ללידה כי את פוחדת ממה שתשמעי שם, ואת לא הולכת לסיור בבית חולים כי את בחרדה ממה שתראי שם. התוצאה היא שאת בטווח הקצר "במקום בטוח" ולא מרגישה את החרדה, אבל בטווח הארוך, את לא מקבלת מידע ומגיעה ללידה לא מוכנה.

עוד תגובה מוכרת היא שהמחשבה על לידה רגילה כל כך מלחיצה, וגורמת לך להחליט מראש ללדת בניתוח קיסרי, ואולי אפילו בהרדמה מלאה.

מה יכול לעזור להתמודדות עם הפחד והחרדה מהלידה?

קיימות שיטות טיפול שונות שנמצאו יעילות בהפחתת רמת החרדה של נשים הסובלות מטוקופוביה. אחת השיטות המקובלות מבוססת על פסיכותרפיה התנהגותית קוגניטבית (CBT). לקריאה בהרחבה כאן.

יחד עם הטיפול ואפילו כצעד ראשון יש כמה דברים שאת יכולה לעשות שיפחיתו את עוצמת החרדה ויביאו להקלה.


זה גם בידיים שלך - 5 טיפים שיעזרו לך להפחית את הפחד מהלידה

זה גם בידיים שלך - כמה דברים שאת יכולה לעשות. עם קצת תשומת לב ויותר בקרה עצמית, את תצליחי להשיג יותר שקט נפשי.


💜טיפ 1 - גוגל, פייסבוק ואינסטגרם- מחוץ לתחום!

כולנו מכורים קצת לקלות הבלתי נסבלת של המידע שזורם אלינו מהרשתות החברתיות וגם מגוגל. אפשר לקבל תשובה לכל שאלה. הבעיה שאפשר לקבל כמה. ואפילו סותרות. חלקן אמינות וחלקן מופרכות. ובכל מקרה אף פעם לא מתייחסות באופן יסודי למכלול הנתונים האישיים שלך ויכולות לבלבל במקרה הטוב ולהעלות את מפלס החרדה במקרה הפחות טוב.

💜טיפ 2 - סיפורי לידה חיוביים גבירותיי!

להתמקד בחיובי בסיפורי לידה חיוביים ולהימנע מחוויות שאינן מיטיבות. האנרגיה הולכת לאן שתשומת הלב ממוקדת ולכן כדאי להתמקד בסיפורי לידה חיוביים ומעצימים להתמלא בגישה חיובית ובאמונה ובכך לחזק את עצמך במסע הלידה שלך.


💜טיפ 3 - לא לראות תוכניות ראליטי על לידות

תוכניות ריאליטי, הן לא החיים האמיתיים. הם לא מה שקורה באמת. אפשר לבחור מה מראים ומה לא, אפשר לקצר זמנים, אפשר לכסות ואפשר לחשוף ולהקצין מצבים. בסופו של דבר שתגיעי ללידה ולחדר לידה את תפגשי מציאות אחרת לגמרי.

לנשים עם פחד מלידה כל אירוע בתוכנית הוא טריגר להגברת הפחד והחרדה מכיוון שאין גורם בסביבה שיכול לתווך או להסביר את מה שרואים. יחד עם זאת, חשוב לומר, שלעיתים אפשר להיעזר בקטעים מתוך תוכניות אלו בטיפול - אך זה ייעשה באופן מבוקר ובליווי וכמובן עם מטרה מוגדרת.


💜טיפ מס' 4 - תמיכה בבחירות שלך

כשיש לך תכנית, מחשבה או העדפה כלשהי לגבי הלידה שלך עדיף לשתף אנשים שיכולים לתת לך מידע ריאלי ולדון איתך באופן מקצועי על משמעות הבחירה שלך, ולחזק אותך במה שתבחרי בסופו של דבר. באופן טבעי, אך לא לגמרי מנומס וצנוע, אנשים אוהבים לדבר על עצמם וניסיונם וזה לא תמיד רלוונטי בשבילך.

הלידה שלך היא מיוחדת לך, ויש לה את ההקשר המיוחד שלך! לך יש מאפיינים יחודיים כמו: מבנה אישיות, רצונות והעדפות, נתונים גופניים, מצב בריאותי ורגשי, ואפשרויות תמיכה.

💜טיפ מס' 5 - מידע ממקורות מוסמכים

בתחום ההריון והלידה עוסקים בעלי השכלה והכשרות שונות ומגוונות. תבחרי ממי לקבל מידע ועל ידי מי להיות מטופלת. לשאול מהי ההכשרה, ההשכלה ומהו הניסיון המקצועי שהוא או היא מביאים איתם. אם אפשר לקבל המלצות מהימנות, ואם יש עליהם מידע ממקורות אמינים.


ולסיכום

אלו טיפים שכל אשה יכולה להיעזר בהם ולהנות מהריון רגוע יותר. אני מאמינה שלנשים שמתמודדות עם "דריכות יתר" והפחד הוא ברמה גבוהה יותר זה ממש חיוני! אם את מרגישה צורך, אל תהססי לפנות לעזרה מקצועית. יש היום יותר מודעות לתופעה של פחד מלידה, ודרכי טיפול ממוקדות כדי לעזור לך להתמודד עם הפחד בצורה יעילה ולהגיע ללידה יותר רגועה.

מעוניינת במידע נוסף על טוקופוביה? מוזמנת לקרוא כאן .

מתלבטת? לא בטוחה מה מתאים לך? רוצה להתייעץ?




אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969

יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page