top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

תוכנית לאחר לידה - טיפים להתארגנות פיזית ורגשית אחרי הלידה

כשנולדים תינוק או תינוקת - נולדים גם אמא ואבא!

ויניקוט, טבע את המושג "מושקעות אמהית ראשונית" ואפשר לאמץ אותה ל"מושקעות הורית". הורות זו משימת חיים מורכבת הדורשת מחויבות, התמדה, סבלנות ואהבה. השבועות הראשונים לאחר הלידה וראשית החיים הם תקופה חשובה של הסתגלות, לתינוק וגם לכם. ישנם הורים שמתארים תקופה זו כמספקת ומרגשת ביותר, ואילו הורים אחרים מתארים זאת כפרק זמן מתסכל ומתיש.


איך לתת "הוראות הפעלה" כשעוד לא מכירים?

המשימה מסובכת במיוחד בשלב שבו אינכם מכירים היטב את התינוק שלכם...

קשה לתת "הוראות הפעלה" הנכונות לכלל התינוקות, אך חשוב לזכור כי ככל שתכירו ותבלו יותר עם התינוק שלכם – תבינו יותר את צרכיו ותמצאו את הפתרונות המתאימים לו.

ידיעה מוקדמת כי התקופה הראשונה לאחר הלידה כרוכה באתגרים יכולה להקל ומסייעת להבין שזהו מצב נורמלי. הרבה נשים וזוגות אינם לוקחים זאת בחשבון, ולכן המעבר עלול להיות מפתיע בעוצמתו. הדבר החשוב ביותר הוא להאמין בעצמכם וביכולת שלכם להכיר את התינוק ולדעת מה נכון עבורו, תוך מחשבה וקבלת עזרה מהגורמים המתאימים.



איך להתארגן רגשית ופיזית לאחר הלידה?

אחד הדברים שיכולים לעזור היא התארגנות פיזית ורגשית לאחר הלידה. זו משימה שכדאי להתחיל בה כחלק מההכנה ללידה. שינוי גדול הולך להתחולל בחייך, כפי שהכרת אותם עד כה - בין אם את לקראת לידה חוזרת ובטח אחרי לידה ראשונה. את יוצאת כאשה, חוזרת כאמא. אתם יוצאים זוג וחוזרים משפחה!

המשמעות היא לראות צעד קדימה, להתארגן מראש ככל האפשר ליום שאחרי, להפיג חששות, לחשוב על עצמך ולא רק על התינוק, כדי שתוכלי להעניק לו את כל כולך.


איך תוכלי לקבל את התמיכה שאת צריכה לאחר הלידה?


הצבא צועד על קיבתו ובעצם מי לא?

העזרי בשכנים, חברים ובני משפחה, ואם שואלים אותך מה להביא? אל תדחי את ההצעה. להיפך, תהיי מוכנה עם רשימות ובקשות, כך שיהיה אוכל בריא, טעים, זמין ומגוון בימים שלאחר הלידה.


השתתפות פעילה של אורחים

אחרי לידה, תרגישי בנוח לסרב להגעת אורחים. זה לא הזמן "ללא נעים". חשוב שמי שיבוא לבקר, תרגישי איתו בנוח כדי שיוכל לעזור בטיפול בתינוק, סידור הבית, קניות, טיפול בכביסה וכל דבר שנחוץ.

אל תחששי לבקש עזרה. תבחרי מי שאת סומכת עליו.ה. כך תוכלי לסגור דלת וללכת לנוח בלי להשאיר עין תורנית פקוחה.... ואם יש עוד ילדים בבית, אז כדאי לעשות חלוקת עבודה: מי עם הגדולים ומי עם התינוק. חלקי משימות בין בני משפחה וחברים, או אפילו עזרה בתשלום, אם אפשרי.


תיאום ציפיות עם בן.ת הזוג

האם יש אפשרות לחופשה לאחר הלידה ולכמה זמן? חלוקת תפקידים, חלוקת זמנים, מתי מגיע.ה מהעבודה, סדרי עדיפויות בטיפול בתינוק, בילדים גדולים יותר ובנושאים שקשורים לתפעול הבית.

התפקיד העיקרי שלך: לטפל בעצמך, לאכול, להתקלח, לישון ולהניק (אם בחרת בכך) משום שאת זה אף אחד לא יכול לעשות במקומך!

בהמשך, במידת האפשר, שיהיה יום או לפחות חלק ממנו שבן או בת הזוג נשארים עם התינוק.ת לבד. כמו שאת נשארת שעות ארוכות לטפל בתינוק גם בני זוג יכולים לחוות זאת. זו חוויה מלמדת מאד שיוצרת הרבה שיתוף והבנה.


אל תישארי לבד

צאי עם התינוק החוצה, תיפגשי עם אימהות אחרות ואפילו קחי פסק זמן לעצמך. קפה קצר עם חברה, מקלחת שקטה, סדרה טובה. קצת לשבור שגרה, ולהוסיף צבע לימים ארוכים שנראים ומרגישים כמו רוטינה אחת גדולה.


הכירי את המומחים

הכיני לך רשימה של נשות ואנשי מקצוע רלוונטיים לאחר הלידה: יועצת הנקה, רופא.ת ילדים, אחות טיפת חלב, מוהל, פיזיותרפיסטית רצפת אגן וכד' שיהיה לך מידע זמין והחלטה במי את רוצה להעזר במקרה הצורך. תסמכי על עצמך ועל החושים שלך, אבל לא רק כלפי התינוק (כמה צריך לאכול, מתי לישון), גם עבור עצמך.


אם הלידה לא הייתה כפי שדמיינת, ואת מרגישה תחושות האשמה, תסכול או כעס, חשוב לעשות עיבוד חווית לידה. חשוב שתדעי: יש מה לעשות עם התחושות הללו. בתהליך ממוקד ומכוון של עיבוד חווית הלידה, אפשר לעזור ולהפחית את תחושת אי הנוחות שהן מעוררות ולהכניס יותר רכות כלפי עצמך, כדי שתוכלי להמשיך את חייך כאשה וכאמא עם תחושת בטחון, אומץ וגאווה.


שיהיה בשעה טובה!

לכל שאלה או התלבטות אני כאן💜

אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page