top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

הכנה להנקה - כל מה שחשוב לדעת על הנקה בימים הראשונים לאחר הלידה

ההריון מתקדם ונושא ההנקה כבר נמצא כחלק ממחשבותיך. בין אם מדובר בציפייה נרגשת או אולי חששות, יש מספר דברים, שכדאי לדעת לגבי ההנקה ויכולים לעזור בהסתגלות לאחר הלידה.

הנקה היא תהליך טבעי אבל לא אוטומטי וחשוב לדעת שזוהי טכניקה נלמדת. יש תינוקות שמייד מתחברים בצורה טובה ויונקים ללא קשיים מיוחדים. יחד עם זאת, חשוב לדעת שברוב המקרים, ההתחלה היא מאתגרת למדי ובדיוק בגלל זה חשוב לי שתקראי את הדברים הבאים.


למה הנקה?


היתרונות הרפואיים וההתפתחותיים של ההנקה לטווח הקרוב והארוך לתינוק וגם לגבי בריאות האמא מוכחים. לכן, ההתייחסות של ארגוני הבריאות בעולם היא שההנקה היא הסטנדרט הרצוי וצורת ההזנה המיטבית עבור התינוק. הנקה היא לא רק הזנה אלא "מערכת יחסים קרובה, אינטימית, פיזית ורגשית בין שני אנשים שמאוהבים אחד בשני" כפי שאמר ד"ר ג'ק ניומן רופא ילדים קנדי מומחה בינלאומי ברפואת הנקה שמוביל בעשורים האחרונים את רפואת ההנקה בעולם.


ההמלצה של ארגוני הבריאות השונים בארץ ובעולם היא להניק באופן בלעדי במשך ששת החודשים הראשונים לחיים. לאחרונה (יולי 2022) עדכנה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים את ההמלצות שלה מעבר לשישה חודשים ויישרה קו עם המלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO) להמשך הנקה עד גיל שנתיים ויותר בהתאם לרצונם של האם והתינוק/פעוט. משרד הבריאות הישראלי טרם עדכן את ההמלצות והן עומדות על המשך הנקה עד גיל שנה ויותר (קישור להמלצות WHO ו- AAP תוכלו למצוא בסוף המאמר).


מהם יתרונות ההנקה?

היתרונות לתינוק

הנקה היא קשר וחיבור וגם הענקת חום ובטחון לתינוק שרק נולד והיא הדרך הטבעית והבריאה ביותר להזין אותו. חלב אם מכיל את רכיבי התזונה המתאימים לצרכי התינוק בכל שלב ומחזק את המערכת החיסונית שלו.

כבר החלב הראשוני, שנקרא קולוסטרום ומופרש בימים הראשונים חשוב ביותר לתינוק. הוא מכיל חלבונים ונוגדנים שמחזקים את המערכת החיסונית שלו מייד לאחר הלידה.

הנקה בלעדית בששת החודשים הראשונים לחיים מפחיתה את שיעור הזיהומים בדרכי הנשימה, שלשולים חמורים, דלקות של האוזן התיכונה והשמנה.

גם אמא נהנית מיתרונות ההנקה:

הנקה מוקדמת תורמת להתכווצות הרחם ולפחות אובדן דם לאחר הלידה. ההורמונים המופרשים בעת ההנקה תורמים לתחושת הנאה ורוגע. אצל אמהות שהניקו יותר מ-12 חודשים נמצא שיעור נמוך יותר של סכרת סוג 2, יתר לחץ דם וסרטן השד והשחלות.


בתחילת הדרך, יש משמעות להדרכה ותמיכה ולכן אל תהססי לפנות ליועצת הנקה בכל שאלה או התלבטות. את לא לבד. אפשר וכדאי ללמוד מניסיונן של אחרות ולהעזר בנשות המקצוע.


איך מתחילים?


מגע עור לעור והנקה בשעה הראשונה לאחר הלידה

אחד הדברים החשובים שכדאי לזכור לבקש מצוות הלידה זה לשים את התינוק עלייך מיד לאחר הלידה. המגע של עור לעור מייד לאחר הלידה וגם בהמשך, תורם מאד להתחלת קשר מוצלח בין האם לתינוק ולהצלחת ההנקה. מגע עור לעור מתבצע כשהתינוק עם טיטול בלבד ואת חשופה בחלק הגוף העליון כך שיש מגע ישיר בין עור התינוק לעורך ושניכם מכוסים. היתרונות, הם שמירה על חום גוף התינוק, הרגעה ויחד עם זאת, הקרבה לשד גם מעוררת את התינוק ומגרה אותו לינוק. בנוסף, מגע עור לעור והנקה מוקדמת גורמים להפרשת אוקסיטוצין שמסייע בהתכווצות הרחם וגם בהפרשת חלב. לאוקסיטוצין יש גם השפעה על תחושת ההתקשרות והחיבור לתינוק. תינוק שינק הנקה ראשונה מייד לאחר הלידה, יישן לאחר מכן, מספר שעות. זהו זמן שגם את יכולה לנצל למנוחה ולהתרעננות.

ומה לאחר ניתוח קיסרי?

גם לאחר ניתוח קיסרי יש אפשרות ליישם מגע עור לעור והנקה סמוך ללידה. כדאי לברר מה האפשרויות במקרה של ניתוח מתוכנן וגם במקרה של ניתוח דחוף (כמובן בהתאם למצבך ומצב התינוק). בכל מקרה, גם אם זה לא אפשרי מייד - אז ברגע שזה מתאפשר תעשו את זה. השאירי את התינוק עם טיטול הצמידי אותו לעורך החשוף ותהיו יחד "עור לעור". פשוט תהיו. כמה שיותר יותר טוב. אין מזה מאוחר מידי או יותר מידי. ברגע שמתאפשר תניקי ועד אז מומלץ לסחוט קולסטרום ולתת במזרק או בכפית. לסרטון הדגמה, לחצי כאן.

מה צפוי ביממה הראשונה לחיים?

ביממה הראשונה, התינוק יכול לישון שעות ארוכות. חשוב להציע לו לינוק כל 3 שעות על מנת לעודד את ייצור החלב. במידה והתינוק ישנוני מומלץ להיות איתו במגע עור לעור, לסחוט קולסטרום ולתת לו מעט בכפית. פעמים רבות לאחר הטעימה התינוק נעשה ערני יותר ומעוניין לינוק מה שנקרא "עם האוכל בא התיאבון".


הקולסטרום

החלב של הימים הראשונים להנקה נקרא קולסטרום. הוא סמיך הרבה יותר מהחלב שמגיע מאוחר יותר ומכיל הרבה נוגדנים. כמו הרבה דברים טובים הוא מגיע "באריזות קטנות" מדובר על טיפות של "זהב". אם תסחטי את השד תראי שיוצאות ממש טיפות בודדות. ביממה הראשונה בהתאם לגודל הקיבה שלו, התינוק זקוק ל 5-10 מ"ל בכל ארוחה והקולוסטרום מספק את כל צרכיו.


מתי עוד מומלץ לסחוט קולוסטרום?

בכל מצב בו לא מתאפשרת הנקה מייד לאחר הלידה בין אם בגלל מצבך או בגלל סיבות שקושרות לתינוק מומלץ לסחוט קולסטרום על מנת להפעיל את מנגנון ייצור החלב וגם לספק לתינוק את החלב הראשוני שכל כך חשוב לו. הסחיטה היא תהליך שאינו נעים וכרוך במאמץ אך שכרו בצידו - מומלץ לצפות בסרטון ולראות את הטכניקה וגם את כמות החלב שיוצאת.


איך תדעי שהתינוק רעב?

בימים הראשונים, חשוב שהתינוק יהיה קרוב אלייך ככל שניתן כדי שתוכלי להניק אותו לפי צרכיו. התינוק מסמן לנו שהוא רעב וכשהוא נמצא לידך את יכולה לזהות את סימני הרעב המוקדמים שלו: הוא מתחיל לנוע בשנתו, משמיע קולות מצמוץ עם השפתיים, מלקק שפתים, מוציא לשון ומכניס ידיים לפה. כשאת מזהה סימנים אלו, את יכולה להציע לו לינוק בצורה נינוחה ורגועה. בכי הוא סימן מאוחר ומאתגר יותר להתחיל להניק תינוק בוכה.


היממה השניה לאחר הלידה

ביממה השניה, הקיבה גדלה מעט והתינוק זקוק למעט יותר. אם תסחטי, תראי שיוצאות טיפות. הן אמנם יתגלצ'ו בקצב יותר מהיר אך עדיין טיפות.

היממה השניה מאופיינת בצמידות רבה של התינוק לשד והוא יכול לינוק 8-12 פעמים ביממה. חשוב לדעת את זה ולהתכונן לכך מבחינה מנטלית. נראה כאילו התינוק יונק ללא הפסקה (הנקת צבר). בעצם, על ידי דפוס יניקה זה התינוק גורם למערכת להתחיל לעבוד ולייצר חלב לפי צרכיו. זה יכול להיות מאוד אינטנסיבי ומתיש. כשאת מבינה למה זה קורה – קל יותר לקבל את זה.

הרבה נשים חושבות בשלב זה שאין להן מספיק חלב. אז זהו שזה לא בהכרח נכון! כל עוד התינוק נותן מספיק שתן וצואה ולא יורד מעבר לנורמה במשקל זה אומר שיש לך מספיק חלב והוא מקבל מספיק.

כל שינוי כאן, כמו מתן תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) יפגע בייצור החלב ויכביד עלייך בהמשך.


הימים השלישי עד החמישי לאחר הלידה בין היממה השלישית לחמישית כבר מגיע החלב הבשל. את יכולה להרגיש מלאות בשדיים ואם תסחטי את השד תראי כבר זרם של חלב. חלב זה נקרא חלב מעבר ומכיל גם קולסטרום וגם חלב.

אחרי שהתינוק יונק, נצפה להקלה בתחושת המלאות. לוקח כמה ימים עד שכמויות החלב מתאזנות עם דרישת התינוק.

זה הזמן להזכיר שתינוק יונק 8-12 פעמים ביממה ובמידה והוא לא יונק, יש לרוקן את השד בדרך אחרת כלומר: סחיטה והחל מהיום השלישי גם שאיבה על מנת להמנע ממצב של גודש. בכל מקרה, גם אם יש עיכוב בהגעת החלב – התינוק צריך לאכול! העדיפות הראשונה היא כמובן חלב אם שאוב אבל אם יש קושי, אז יש לתת תמ"ל.

ככל שהתינוק יונק יותר כך עולה כמות החלב שנוצר בשד.


איך תדעי שהתינוק רוצה לאכול?

יש רמזים מוקדמים לכך שהתינוק רוצה לאכול:

  • הוא מתחיל לנוע בשנתו

  • עושה תנועות של מציצה

  • מלקק שפתיים

  • מכניס ידיים לפה

  • מרים את הראש ועושה תנועות של חיפוש וניקור

**בכי סימן מאוחר

כשאת מזהה את הסימנים הראשונים זה הזמן להרים את התינוק ולהצמיד לשד. במידה והאו בוכה – נסי להרגיע קודם על ידי הצמדה עור לעור והכנסת אצבע לפה להרגעה – ואז להצמיד שוב.


איך תדעי שהתינוק מקבל מספיק חלב? יש כמה סימנים שיעזרו לנו להבין שהתינוק מקבל מספיק חלב.

סימנים פיזיים

חשוב לשים לב שהתינוק מחובר היטב, הפטמה עמוק בתוך פיו, שפתיו מופשלות כלפי חוץ, אפשר לראות את תנועות הלסת התחתונה ולשמוע קולות בליעה. סימנים אלה, יחד עם מתן מספק של שתן וצואה והתייחסות למשקל מעידים על כך שהתינוק מקבל מספיק חלב. התנהגות התינוק

סימנים נוספים הם שהתינוק ערני ורגוע מספר פעמים במהלך היום גם אם זה על הידיים ולא בעריסה. זה לגמרי טבעי. חשוב לראות שהוא מתעורר לבד משינה כדי לאכול. אם התינוק ישנוני מדי ולא מתעורר לינוק לאורך שעות רבות זהו סימן לפנות לרופא.


תחושות בזמן ההנקה

כשהתינוק מתחיל לינוק את יכולה להרגיש תחושה של זרמים בשד ועקצוץ בפטמה. זה סימן שהחלב מגיע. יתכן שגם תרגישי תחושת צמא בהשפעת האוקסיטוצין המופרש בשלב זה. בהמשך תרגישי תחושת ואקום ומשיכות וכשתסתכלי על התינוק תראי את תנועת הלסת התחתונה ותשמעי גמיעות.

עוד שאלה שחוזרת על עצמה היא כמה זמן התינוק צריך לינוק?

הנקה היא לא לפי שעון לא מבחינת מתי התינוק צריך לינוק ולא משך הזמן. יחד עם זאת, חשוב לראות שהתינוק פעיל על השד ולא רק מחזיק את הפטמה בפה אבל בעצם מתנמנם (זה מקום מאוד נעים כפי שתקראי בהמשך). ודבר נוסף - שלא עוזב את השד מהר מידי.


גם הטיטולים יכולים לתת לנו סימנים

ביממה הראשונה לתינוק צריך להיות לפחות טיטול אחד עם שתן ופעם אחת צואה. הצואה הראשונית היא שחורה מכיון שהתינוק מפנה מקוניום (הצואה הראשונית) מהמעי (חשוב לי להדגיש שיכולים להיות הבדלים בין התינוקות ולא מדובר על מדע מדויק. בכל שאלה או ספק התייעצו עם הצוות במחלקה ובהמשך בטיפת חלב).

ביממה השניה צריכים להיות לפחות 2 טיטולים עם שתן ופעמיים עם צואה שכבר תהיה ירוקה חומה.

ביממה השלישית לפחות 3 טיטולים עם שתן ו- 3 טיטולים עם צואה שיכולה להיות עדיין כהה אך הולכת ומתבהרת.

החל מהיממה הרביעית צריכים להיות לפחות 5-6 טיטולים עם שתן בהיר (פחות מזה או שתן כהה מעיד על כך שהתינוק לא מקבל מספיק חלב) ו 3-4 פעמים צואה שהיא כבר בצבע חרדל במרקם של קוטג'.


עליה במשקל בימים הראשונים תינוקות יכולים לרדת במשקל עד 7% וזה תקין. החל מהיום החמישי צריכה להתחיל עליה במשקל של 25-30 גרם ליום עד גיל 4 חודשים. כמובן שלכל תינוק יש המשתנים המיוחדים שלו שיש להתייחס אליהם במעקב הגדילה וההתפתחות וזה נעשה במסגרת טיפת חלב.


כמה פעמים ביום התינוק אמור לינוק?

בשבועות הראשונים המהלך הצפוי של הדברים הוא: הנקה 8-12 פעמים ביממה כולל בלילה. הנקת לילה חשובה ביותר שכן בשעות אלה יש יותר ייצור חלב. חשוב לשים לב שלפחות בחלק מהפעמים התינוק מבקש לינוק ולא רק כשאת מציעה או מעירה - זה חלק מהסימנים לכך שהוא מקבל מספיק חלב. תינוק שלא אוכל מספיק, ישמור על האנרגיות שלו ויהיה ישנוני רוב הזמן.

חשוב שתהיי מאוד ערנית לשינויים בשד. מצד אחד ייתכן מצב של עיכוב בהגעת החלב (בימים הראשונים) ומצד שני מצב ייצור יתר שיכול להוביל לגודש. הדברים דורשים זיהוי נכון וטיפול מיידי על מנת להמנע מסיבוכים. טיפול נכון ובזמן יאפשר לך להמשיך להניק לאורך זמן ובצורה נינוחה ומספקת גם לך וגם לתינוק.

**בכל מצב של ספק מומלץ להתייעץ עם יועצת הנקה.


מה הכמויות שתינוק יונק?

כשתינוק יונק ישירות מהשד לא ממש נוכל לדעת כמה הוא יונק - ונוכל להסתפק בסימנים שרושמים למעלה. יחד עם זאת חשוב לדעת שהגורם שמשפיע על הכמות שהתינוק צריך לאכול זה גודל הקיבה.

  • נפח הקיבה של תינוק ביממה הראשונה לחיים היא כמו דובדבן (5-10מ"ל) - וזה מה שתינוק צריך לאכול בכל ארוחה, לפחות 8 פעמים ביממה (גם אם מקבל בכפית/ מזרק חלב סחוט וגם אם מסיבה כלשהי מקבל תמ"ל).

  • ביממה השלישית - נפח הקיבה בגודל של אגוז מלך (כ- 30 מ"ל) - וזה מה שתינוק צריך לאכול בכל ארוחה, לפחות 8 פעמים ביממה (גם אם מקבל חלב סחוט/שאוב בבקבוק וגם אם מסיבה כלשהי מקבל תמ"ל).

  • בגיל שבוע - נפח הקיבה בגודל של משמש ( 60-70 מ"ל ) - וזו הכמות שתינוק צריך לאכול בכל ארוחה לפחות, 8 פעמים ביממה (גם אם מקבל חלב שאוב בבקבוק וגם אם מסיבה כלשהי מקבל תמ"ל).

  • בהמשך נפח הקיבה גדל והכמויות הן 80-150 מ"ל בכל ארוחה עד לגיל חצי שנה.

מי קובע את קצב ההנקה?

ההנקה יכולה להיות תובענית ואינטנסיבית ומי שקובע את הקצב זה התינוק. ייצור החלב נקבע בהתאם לגירוי שהשד מקבל, כך שככל שהתינוק יינק יותר ככה יהיה יותר חלב. גם אם את מרגישה שהתינוק שלך "לא יורד מהשד", כל עוד הוא נותן מספיק שתן וצואה ועולה במשקל – יש לך מספיק חלב. אם יש לך ספק, כדאי לפנות לייעוץ והדרכה. יחד עם זאת, תזכרי שהנקה היא לא רק הזנה. השד מספק לתינוק את כל מה שהוא צריך בתקופת חייו הראשונה: מזון, חום, בטחון ומגע. זהו המקום הכי קרוב לאמא - מחוץ לאמא.


באילו מצבים מומלץ לפנות ליועצת הנקה?

בכל מצב שיש ספק או שאלה מומלץ לפנות ליועצת הנקה. זיהוי וטיפול בזמן יכולים למנוע סיבוכים, להקל ולשפר את איכות ההנקה והחיים בכלל.

מצבים שדורשים התייחסות: כשיש ספק לגבי תפוקת חלב, עם או בלי קשר לעלייה במשקל של התינוק, חיבור נכון של התינוק לשד, גודש ופצעים/כאבים בפטמות.


ועוד דבר חשוב: אל תישארי לבד. נכון, להניק או לשאוב רק את יכולה, אבל לעזור מסביב גם אחרים יכולים. איך לעשות את זה? קראו איך לעזור לאמא מניקה.


אני מאחלת לך הצלחה וגם הנאה בהנקה. חשוב לי לומר לך: שההנקה היא חשובה אבל היא לא מהות האימהות! היא עוד חלק מהפזל המורכב והמיוחד הזה של האימהות שאותו את מתחילה עכשיו.


אני כאן לכל שאלה או התייעצות

אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969


לקריאת המלצות ארגון הבריאות העולמי https://bit.ly/3N2cwhn

לקריאת המלצות האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים https://bit.ly/3OokrTl






יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page