top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

דכדוך, דכאון אחרי לידה ומתי זה צריך להדליק נורה אדומה

אחרי הלידה את כמו ברכבת הרים – אבל רגשית. אולי את מוצאת את עצמך שואלת "מה קורה לי?" "האם אני משתגעת?" בואי נדבר על רכבת ההרים הרגשית שאנחנו עוברות אחרי לידה: את ביום השלישי לאחר הלידה הדמעות זולגות מעצמן, את באי שקט וגם דואגת..... דכאון אחרי לידה? לא בהכרח. לא כל מצב רוח רע הוא דכאון לאחר לידה. רוב הנשים חוות שינויים דרמטיים במצבי הרוח ודכדוך בימים הראשונים שלאחר הלידה. רגע אחד הן שמחות ורגע אחד הן בוכות ללא סיבה ברורה. גורמים לכך השינויים ההורמונליים המתרחשים בעקבות הלידה, יחד עם העייפות שמתחילה להצטבר ומגיעים לשיא בדרך כלל, סביב היום השלישי עד השביעי לאחריה. תופעה זו נקראת דכדוך אחרי לידה או בייבי בלוז. היא מתרחשת אצל כ- 80% מהנשים ולרוב חולפת מעצמה תוך מספר ימים עד שבועיים. מהם הסימנים המאפיינים דכדוך לאחר לידה? תנודות במצב הרוח, התפרצויות בכי, עצבנות, כעס, דכדוך וגם חרדה. מה שחשוב הוא, שיחד עם הסערה הרגשית את פעילה, מטפלת בעצמך ובתינוק ושמחה בו ושומרת על אופטימיות לצד הדכדוך והדאגות הכל כך טבעיות. מה יכול לעזור? תמיכה של בן.בת הזוג והמשפחה, להכיר את התופעה ולקבל אותה, לגלות הבנה, לעודד ובעיקר להכיל את התחושות, התגובות וההתנהגות..... נסו לבדוק מה יכול לעזור: שינה, מקלחת טובה, מנוחה, אוכל טעים, שיחה, נוכחות של אדם אהוב, טיול קצר בחוץ וכד' מתי נדלקת נורה אדומה שאולי מדובר על דכאון לאחר לידה? כשלאורך רוב הימים הראשונים לאחר הלידה, ובכל מקרה, אם מעבר לשבועיים את מרגישה עצובה, בוכה הרבה, לא מצליחה לישון (גם כשיש מי שנמצא עם התינוק) אין לך תיאבון או אוכלת ללא הפסקה, אין לך חשק לבצע פעילויות יומיומיות, אין לך עניין לטפל בעצמך, מזניחה את המראה החיצוני, לא מצליחה להנות מהתינוק, והחשיבה שלך בעיקר פסימית – אם מופיעים הסימנים הללו מומלץ לפנות לייעוץ עם גורם מקצועי בתחום בריאות הנפש של האשה כדי לאבחן ולקבל טיפול מתאים.


דכאון בהריון או לאחר לידה מופיע אצל 10-15% מהאמהות. זהו הנתון הרשמי... בפועל כנראה יש יותר. דיכאון לאחר לידה יכול להופיע עד שנה לאחר הלידה אך בדרך כלל הוא מופיע במהלך החודשיים הראשונים אחרי הלידה.


דיכאון בהיריון ודיכאון אחרי לידה יכול להופיע אצל כל אישה הרה ואישה לאחר לידה. הדיכאון יכול להופיע לראשונה, גם בהיריון או לאחר לידה ראשונה או חוזרת, גם אם האישה לא סבלה מעולם מהפרעה נפשית כלשהי.


בני זוג, בני משפחה וחברים הם לעיתים הראשונים לזהות את השינויים בהתנהגות. לכן חשוב שיכירו את הסימנים, יידעו לתמוך, לסייע ולכוון לקבלת עזרה מקצועית.


דכאון סביב הלידה משפיע לא רק על האשה אלא על כל הסובבים אותה וגם על התינוק. הבשורה הטובה היא: יש מה לעשות: טיפול המשלב תרופות ושיחה הוא יעיל מאוד וחשוב לא להישאר עם הקושי לבד.

אני זמינה בשבילכם גם כאן 052-4266969


**במקרים דחופים מומלץ לפנות למרפאות בריאות הנפש שלהאשה בבתי החולים ובקופות החולים


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page