top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

בדיקה ואגינלית בלידה וריקוד - מה הקשר?

היא היתה לקראת לידה שלישית.

הגיעה עם צירים תכופים למיון יולדות.

סיטואציה שבה נדרשת בדיקה ואגינלית לבדוק באיזה שלב של הלידה האשה נמצאת.

כשאמרתי לה שאני רוצה לבדוק אותה היא אמרה לי:

"רגע...אני פוחדת" סגרה עיניים כיווצה את הפנים ממש חזק...עוד הייתי בלי כפפות אפילו.

אמרתי לה "נעשה את זה יחד" כשתגידי שאפשר - נתקדם.

היא הסכימה.

עשיתי את זה צעד צעד כשכל פעם אני מתקדמת רק לאחר קבלת אישור. היא הובילה את הבדיקה


כשסיימתי את הבדיקה

היא אמרה תודה, בכתה והתרגשה. גם אני התרגשתי.

שהצלחתי לא לאכזב אותה ולאפשר לה לחוות בדיקה "טובה" ולדעת שהיא יודעת לעבוד עם הגוף שלה וגם שיש מי שמקשיב.


הכנה ללידה עם דיתה גלון הדרי תעזור לך להתכונן גם לבדיקה הואגינלית כדי שתרגישי בה נוח ובטוחה
הואגינה שלי. המקום הפרטי האינטימי שלי. גם בלידה.

סיטואציה שכיחה ולא מדוברת

אני רוצה לקחת אתכן לסיטואציה מאוד שכיחה בלידה ולפעמים כבר גם בהריון.

וכמה שהיא שכיחה, ככה לא מדוברת. הבדיקה הואגינלית.

כן, זו שמאפשרת לנו לדעת כמה פתיחה יש ובאיזה שלב של הלידה את נמצאת.

דומה קצת לאחותה המוכרת יותר הבדיקה הגניקולוגית.

*כדאי לדעת בהריון, אין צורך בבדיקה ואגינלית באופן שגרתי אלא במצבים מיוחדים. ברוב המקרים אפשר להנמע לחלוטין או להעזר במכשיר האולטרסאונד למדידת נתוני צואר הרחם.


מה זו בעצם בדיקה ואגינלית?

הבדיקה הואגינלית מתבצעת על ידי מיילדת או רופא.ה באמצעות שתי אצבעות (אצבע המורה והאמה) ומאפשרת להעריך את אורכו של צואר הרחם, מיקומו, המרקם שלו וגודל הפתיחה.

הבדיקה מתבצעת מספר פעמים במהלך הלידה כדי ללמוד על התקדמות הלידה ובמצבים ספציפיים כמו:

בקבלה לחדר לידה, לאחר ירידת מים, אם את מתלוננת על תחושת לחץ ובהתאם לשינויים בדופק העובר.

*כדאי לדעת שיש היום אפשרות להעריך את הנתונים של צוואר הרחם באמצעות מכשיר האולטרסאונד לא צורך בבדיקה חודרנית ופולשנית. עדיין לא נכנס לשימוש רחב אך יש בתי חולים שכבר משתמשים בטכניקה הזו כך שכדאי לבדוק האם האופציה קיימת בבית החולים בו את מתכוונת ללדת.


יש נשים שעבורן הבדיקה הואגינלית היא עניין מאוד משמעותי ואפילו מטריד ומלחיץ ויש כאלה שפחות.

בכל מקרה, המפגש הזה בין היולדת למיילדת או לרופא.ה הוא רגע מיוחד מכמה סיבות:


💜הציפיה הגדולה שיש לאשה לגבי ממצאי הבדיקה:

"אני בלידה? או לא?" "כמה פתיחה יש לי?" "איך מתקדמת הלידה?"

💜אופי הבדיקה: כל כך אינטימית, כל כך חודרנית ויכולה לעורר זיכרונות קשים. הלידה היא ארוע מאוד חשוף שיש בו הרבה פלישה למרחב הפרטי והאישי. הואגינה שלך היא המקום הפרטי והאינטימי שלך גם בלידה.

💜אמון ובטחון:

בין האשה לבין עצמה וגופה ובינה לבין המיילדת או כל בודק אחר.

איך אני מתמודדת עם מצבים לא נוחים? כמה אני יכולה להרפות את הגוף? איך אני מבקשת בשביל עצמי? עד כמה אני יכולה לבטוח באלה שמטפלים בי? שיקשיבו לי? שיהיו רגישים?


הבדיקה הואגינלית מתרחשת זמן קצר אחרי שהאשה מגיעה מהבית, מהמרחב הפרטי, האישי והבטוח, לבית החולים, למיון יולדות שהוא מלא אנשים לא מוכרים, תאורה חזקה ורעש והיא בדרך כלל בסיטואציה שאינה נוחה. עם כאבים, ירידת מים, הפרשות ובכל מקרה נמצאת בלחץ ובמתח. כשאשה מגיעה, היא פונה למיילדות בקבלה ומספרת למה הגיעה ומיילדת מקבלת אותה ובהתאם לסיבת הפניה מחברת למוניטור וגם בודקת ואגינלית.


דמיינו את הסיטואציה - מהר מאוד האישה נחשפת מבחוץ ומבפנים ולכן זה לא מפתיע שהרבה נשים, באופן טבעי, מגיבות בהתכווצות ובאי נוחות. כשיש אשה שנושאת איתה פחד מהבדיקה שהתפתח בגלל זיכרון טראומטי מהעבר הקושי הוא גדול עוד יותר. זהו אחד המצבים הרגישים ביותר בתוך הלידה והאופן שבו אישה תרגיש בבדיקה ישפיע מאוד על כל חווית הלידה.


בהכנה ללידה עם דיתה גולן הדרי תקבלי הכנה איך להקל על עצמך בבדיקה הואגינלית ולעבור אותה עם פחות פחד וכאב אותה ללא פחד
מה הקשר בין הבדיקה הואגינלית לריקוד? כמו בריקוד, גם בבדיקה את מובילה

מה יכול להקל עלייך בבדיקה?

זו סיטואציה מורכבת ויש כמה דברים שיכולים לעזור לך לעבור אותה יותר בנחת. ההכרות המוקדמת עם הבדיקה הואגינלית, מטרה, אופן הביצוע, התחושות שאת יכולה להרגיש הם חלק בלתי נפרד מההכנה ללידה.

יש דברים שאת יכולה לעשות ולהקל על עצמך בעת הבדיקה ויש דברים שמי שבודק.ת יכול.ה לעשות כדי שתהיה לך חוויה נינוחה.


איך את יכולה להקל על עצמך?

💜להתכונן מראש מבחינת הידע מתי ואיך מתרחשת הבדיקה הואגינלית - המידע המקדים הזה יעזור לך שלא

תהיי מופתעת בזמן אמת.

💜לבחור מי יהיה איתך בבדיקה והיכן יהיה או תהיה במהלך הבדיקה. האם ליד הראש או הכתף שלך? בעמידה או

ישיבה? האם להניח עלייך יד?

💜להכין את עצמך מבחינה מנטלית: מה את צריכה כדי שהבדיקה תהיה נינוחה עבורך.

מה את מבקשת ממי שבודקת אותך: שתהיה קשובה, שלא תבצע את הבדיקה בכוח ושתבקש רשות להתקדם בקצב שלך. ואם את לא רוצה להבדק זה גם בסדר- רק להבין את משמעות בדיקה ואי בדיקה. אם את מעדיפה אשה - אל תהססי לומר זאת.

💜 לשמור על קשר עין עם הבודק ולהיות בתקשורת. אם זה מקשה עלייך לבדוק מה יכול להיטיב.

💜 להשאר מכוסה - לאורך כל הבדיקה את יכולה להשאר מכוסה וכמובן לבקש את תשומת לב מי שבודק אותך לכך שגם הוילונות או הדלת יהיו סגורים.

💜 להכין את עצמך פיזית מבחינת התנוחה והנשימה: להניח אגרופים מתחת לאגן על מנת לשנות את מנח צואר הרחם ולהקל על הבדיקה, להפיל ברכיים לצדדים, לקחת אויר דרך האף ובנשיפה לבקש להתחיל את הבדיקה.

💜לבקש רגע להתכונן. ואז תוך כדי נשימה, בקצב שלך את תובילי את הבדיקה. כמו בריקוד.


איך ההמיילדת או הרופא.ה יכולים להקל?

💙להציג את עצמם בשם ובתפקיד- ואם זה לא נעשה אז זו לגמרי זכותך לשאול.

💙לשמור על פרטיות - וילונות או דלת סגורים , להקפיד על כך שתהיי מכוסה לאורך כל הבדיקה

💙להסביר מה הולכים לעשות ולמה ולבקש את הסכמתך לבדיקה -אם זה לא נעשה זכותך לשאול.

💙לשתף אותך ולהיות בקשר עין ומילולי לאורך כל הבדיקה - ולבקש ממך אישור להתקדם.

💙להסביר את ממצאי הבדיקה והמשמעות שלהם ןמה התכנית להמשך הדרך.


חווית בדיקה טובה

בשיתוף פעולה, הקשבה וכבוד הדדי הבדיקה הואגינלית יכולה להיות חוויה טובה, חוויה שנותנת לך בטחון ותחושת שליטה. כי את מובילה ואת שותפה פעילה.

לפעמים יש מצבים דחופים שצריך למהר ולבדוק וייתכן שזה יהיה מלווה בפחות הקשבה מצד הצוות - כשמסתיים הארוע הדחוף תבקשי את המידע שאת זקוקה לו.


שאלות ותשובות בנושא הבדיקה הואגינלית

האם הבדיקה כואבת? הבדיקה יכולה לגרום לאי נוחות אך לא לכאב. אם כאוב לך תבקשי לעצור: תנשמי, תרפי ואז אפשר להמשיך. חשוב לדעת שבתחילת לידה צואר הרחם אחורי וקשה יותר להגיע אליו בבדיקה, ככל שהלידה תתקדם כך הבדיקה תהיה יותר קלה ומהירה.


ואם אני לא רוצה להבדק? זכותך על גופך! זו לא רק סיסמא זה עיקרון מנחה. ולכן, כל פעולה, כולל בדיקה ואגינלית, צריכה להעשות לאחר שקבלת הסבר ונתת הסכמה לבדיקה. אם אחרי שקבלת הסבר על מטרת הבדיקה ושקלת את היתרונות והחסרונות - החלטת שאינך מסכימה לבדיקה כך יהיה.


באיזו תדירות צריך לבדוק אותי? מטרת הבדיקה הואגינלית היא מעקב אחר התקדמות הלידה ובמקרים מסויימים היא מאפשרת לזהות מצבים שקשורים לשלום העובר(למשל: ירידת מים, דימום האטות בדופק של העובר). בחדרי הלידה קיימים פרוטוקולים שונים של טיפול שכוללים גם את תדירות הבדיקה הואגינלית. אני מאמינה שחלק בלתי נפרד מההכנה ללידה זה סיור במקום בו את מתכוונת ללדת ואם הנושא מעסיק אותך, זו הזדמנות לשאול מה נהוג לגבי הבדיקה.


איך זה בשבילי, כמיילדת, לבדוק ואגינלית?

הבדיקה הואגינלית היא משמעותית ולא מובנת מאליה גם עבור מי שבודק.ת. יכולה להיות מבוכה ואי נוחות גם למי שבודק.ת. מאד חשוב לנו לעשות את זה עם מקסימום הקשבה ומינימום אי נוחות. החדירה הזו למרחב הפרטי והאישי, ממש חציית גבולות הגוף, היא סיטואציה מורכבת. מזרות מוחלטות, שלא מכירות כלל, אני עוברת לסיטואציה כל כך פולשנית וחדרנית. ולכן אני אעשה זאת בכל הכבוד והסבלנות הנדרשת. עם השנים למדתי איך לעשות את זה וזו הקלה גדולה מאוד וגם סיפוק לבדוק אשה שחוששת ולראות שהיא נשארת עם חויה טובה מהבדיקה.

בבדיקה, כמו בריקוד צריך שותפות מלאה כדי להרגיש בטוחה.


רוצה לשאול, להתייעץ או לשתף?

אני כאן בשבילכן לכל שאלה ותמיכה💜


דיתה גולן הדרי 052-4266969

הכנה ללידה | ייעוץ הנקה | טיפול רגשי

יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page