top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

אלכוהול בהריון והנקה

אחת השאלות השגרתיות לנשים במסגרת ליווי ומעקב הריון היא "האם את שותה אלכוהול?"

התשובה היא בדרך "כלל לא".

מידי פעם יש הפתעה והתשובה היא "כן: מידי פעם, פעם בשבוע.... פעם בשבוע כוס יין אדום זה בריא לא?"

אז זהו שלא.... ! לא כוס וגם לא לגימה או טעימה! לא לבן לא אדום וגם לא בירה!

לא בקידוש, לא בחגים וגם לא בחגיגות סילבסטר.


לא הוגדרה כמות אלכוהול שהיא בטוחה לשתייה במהלך ההיריון וגם לא תקופה בהריון שהיא פחות רגישה לפגיעה ולכן מומלץ להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול מתחילת ההיריון ועד סופו.


אלכוהול יכול לגרום לפגיעה בהתפתחות העובר והוא נחשב כאחד החומרים הרעילים (טרטוגני) ביותר בעולם המערבי. ההשפעה הרעילה של שתיית אלכוהול בהריון גורמת לתופעות אופייניות שנקראות תסמונת האלכוהול העוברית (Fetal Alcohol Syndrome) ויש לה רמות שונות לפגיעה:

שינויים מבניים שבאים לידי ביטוי במראה פנים אופייני של התינוק, כמו: השטחה של השקע בגשר שבין האף לשפה העליונה, שפה עליונה דקה מהרגיל, עיניים קטנות מהרגיל, כפלים בעפעפיים, אף קצר וסולד ולחיים שטוחות.

פגיעה בהתפתחות המוח שמתבטאת בפיגור התפתחותי, הפרעות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז וליקויי למידה. כמו כן, ניתן לראות מוגבלות בכל מה שקשור לתכנון וחשיבה, חוסר יכולת להפנים טעויות וללמוד מניסיון קודם, חוסר יכולת להבין את ההשלכות של המעשים וההתנהגות, חוסר יכולת להסתדר עם אנשים וחוסר יכולת לווסת את ההתנהגות.

איך האלכוהול גורם לתסמונת ?

האלכוהול בדם האם עובר את השלייה תוך דקות ומגיע לעובר דרך חבל הטבור, כך שרמת האלכוהול בדם העובר שווה לזו בדם. השפעת האלכוהול על העובר משתנה בהתאם לגיל ההריון. חשיפה לאלכוהול בטרימסטר הראשון גורמת לשינויים מבניים המאפיינים את התסמונת (כגון עיוותים בפנים), ושינויים בגדילה והפרעות במערכת העצבים המרכזית יכולים להיווצר במהלך כל תקופת ההיריון.


מנגנון הפגיעה של האלכוהול בעובר אינו ברור וכל עובר יושפע אחרת. כך שלא כל אשה ששותה בהריון תלד תינוק פגוע. יחד עם זאת לא ניתן לנבא כיצד ואיזה עובר יושפע מצריכת האלכוהול של האם בהריון. מה שברור הוא שהפגיעה ניתנת למניעה באופן מוחלט כאשר האשה ההרה נמנעת לחלוטין משתיית משקאות אלכוהולים במהלך ההריון.

ומה לגבי אלכוהול בבישול? הרי אלכוהול מתנדף בבישול.

אז נכון, ככל שמשך הבישול מתארך, כך פוחתת רמת האלכוהול, אבל, מאחר ולא ידוע מאיזו כמות אלכוהול מזיק לעובר, מומלץ להמנע גם מאלכוהול שבושל.

שורה תחתונה:

תחשבי שכל כוסית שאת שותה מגיעה באופן מלא לתינוק שלך ולכן, אלכוהול בהריון – אף טיפה!


ואם שתיתי עוד לפני שידעתי שאני בהריון? אלכוהול עלול לפגוע בהתפתחות המוח ולכן, גורם נזק לעובר במיוחד בשלושת החודשים הראשונים להריון, שאז הרבה נשים אפילו עוד לא יודעות שהן בהריון. מסיבה זו, ההמלצה היא להמנע מאלכוהול גם בתקופה בה מתכננים הריון.


מה לגבי שתיית אלכוהול בהנקה?

האלכוהול עובר ממערכת העיכול למחזור הדם שלך ומשם לחלב 1:1 כך שאם התינוק יינק מייד אחרי ששתית הוא יקבל את כוס היין שלך. יחד עם זאת אלכוהול מתפנה מהדם וגם מהחלב ולכן כעבור פרק זמן מסויים ניתן להניק בבטחה.

מהו פרק הזמן?

לפי המלצת האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים וארגון הבריאות העולמי - לאחר שחלפו שעתיים משתיית האלכוהול את יכולה לחזור ולהניק את התינוק שלך.

ההנחייה מתייחסת לכמות של כוס יין (150מ"ל) או פחית בירה (330מ"ל). אם סחטת או שאבת חלב לפני שחלפו שעתיים – עלייך לזרוק את החלב. רצוי לצרוך משקאות עם רמת אלכוהול נמוכה ולאכול במקביל.

יש לך שאלה או התלבטות?

אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969


מעונינת במידע נוסף? באתר משרד הבריאות תוכלי למצוא מידע מפורט בנושא. לחצי כאן



יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page